Gewoon doen, zo'n groenten en fruit dag

fruit groenten Sep 01, 2021

Mijn advies aan iedereen is: eet één of twee dagen per week alleen groenten en fruit! Waarom ik dit advies geef? Dat zal ik uitleggen in dit stuk, want van alles wat we eten zijn groenten en fruit, maar ook zaden, noten en granen, het aller belangrijkste! In dit stuk beperk ik me tot groenten en fruit, maar het grootste deel geldt ook voor zaden, noten en granen.

Water

Het hoofdbestanddeel van groenten en fruit is water. Het percentage varieert wel van soort tot soort, maar het gaat om minimaal 85% water. Als mens hebben wijzelf minder water in ons.

Dit is een van de redenen waarom het een hoog verzadiging van de maag geeft. Met andere woorden: je honger wordt snel gestild.

Voedingswaarde

Als we naar de voedingswaarden kijken dan zien we dat er nagenoeg alles in zit wat wij nodig hebben. Niet alleen koolhydraten, vetten en eiwitten, maar ook de meeste vitaminen, mineralen en de spoorelementen.

Een belangrijke energiebron voor ons zijn koolhydraten. Het levert ons de mono-, en disachariden op voor directe energie. Daarnaast de polysachariden en oligosachariden. De laatsten zijn de zogenoemde vezels. Deze groep wordt niet door het lichaam opgenomen. Onze darmbacteriën "voeden" zich er alleen mee, hierdoor komen weer stoffen vrij die een zeer gunstige gezondheidseffect op ons hebben.

Cholesterol

In verschillende plantensoorten komen cholesterolachtige stoffen voor: plantensterolen. Deze zorgen in onze darmen dat het cholesterol dat zich daar bevindt minder makkelijk kan worden opgenomen. De plantensterolen hebben een zeer gunstige werking op het cholesterol in ons lichaam. Belangrijk om te weten is dat maar 5% van onze cholesterol uit onze voeding komt. Het overgrote deel wordt door ons lichaam zelf aangemaakt.

Mega belangrijk: flavonoïden

Flavonoïden zijn een onderdeel die zelden genoemd wordt. Dit zijn antioxidanten en zitten in bepaalde plantachtigen. Ze komen vooral in de celmembraan voor. Wetenschappelijk onderzoek uit Denemarken heeft aangetoond dat flavonoïden een zeer positieve werking hebben op het gebied van hart- en vaataandoening, het tegen gaan van kankervormen en het bijdragen aan het sneller herstel na ziekte. Hoe de verschillende mechanismes precies werken in het lichaam is nog onbekend. 

Het bijdragen aan een gehele gezondheid

Als MotiFactor Lifecoach geeft ik al een aantal jaar het advies om één of twee dagen per week alleen maar groenten en fruit te eten. Als je op een gezond gewicht bent, dan kan je het die dagen aanvullen met granen, noten, peulvruchten en verschillende zaden. Als je op een dag minder actief bent dan is het juist goed om minder energie op te nemen. Dan is het alleen eten van een variatie aan groenten, fruit, zaden, noten en peulvruchten een zeer goede oplossing.

Tot slot

Het is iets wat ik maar niet duidelijker kan zeggen: geen pillen, poeders, shake of welk supplement dan ook kan verse groenten en fruit vervangen. Welk verkoopverhaal er ook achter zit. De bewerkte producten, of je het nu zelf de shake maakt of dat het een poedertje is om af te vallen, het is allemaal echte onzin! Je kan beter bewust eten en drinken, dan geld uitgeven aan die zaken.

Eet minimaal 300-500 gram groenten en fruit, door elkaar, en je verkleind de kans op heel veel ziekten, overgewicht en je werkt aan een gezondere geest. Vragen? Ik hoor ze graag.

Jasper

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.