Planning en motivatie gaan hand in hand

Leiden, 3 juni 2021 door Gerry van Bakel van Sleutelstad.nl

Niet roken, niet teveel drinken, veel groente eten. Veel mensen beginnen vaak heel enthousiast aan een gezondere levensstijl. Maar dat volhouden is andere koek. Leidens leukste fitgirl Greet Meesters vraagt het na bij een ervaren lifecoach.

Hoe blijf je gezond van hoofd, hart en lijf in tijden van corona, is elke week de vraag van Greet Meesters. Het komt aan op motivatie en discipline, weet Jasper Mulder als geen ander. Als lifecoach bij MotiFactor heeft Mulder alle smoezen en verhalen wel eens gehoord. Maar hij heeft ook goede tips voor Meesters en al die anderen. “Maak een planning. Bedenk van tevoren wat je op een dag wilt doen. Wat betreft bewegen en voeding. En zorg ervoor dat je dat doel ook kunt halen. Dan komt de motivatie er ook wel.”

Als je succesverhalen hoort van mensen die hun levensstijl helemaal hebben omgegooid kun je enorm geïnspireerd raken en denken: dat wil ik ook. Maar het is niet een kwestie van even wat vaker sporten en gezonder eten. Je moet het de rest van je leven volhouden. Dat vraagt heel veel discipline. Motivatie is het sleutelwoord. “Crashdiëten werken al helemaal niet”, zegt lifecoach Mulder gedecideerd, “je moet bedenken waarom je gezonder wil leven. Wat het jou oplevert. En dat vervolgens in je dagplanning opnemen.”

Weerstaan
Meesters herkent de problemen wel met doorzetten van goede voornemens. “Ik merk dat ik meer voor mezelf moet kiezen. Als ik een groente- en fruitdag wil houden, moet ik dat gewoon doen. En de rest van mijn gezin kan een andere keus maken. Maar ik was laatst een paar dagen ergens alleen aan het logeren en op iemands huis passen en toen was het wel gemakkelijker. Ik hoefde alleen boodschappen voor mezelf te doen. En wat je niet in huis hebt aan snoeperij hoef je ook niet te weerstaan.”

Ons
Mulder is al zeventien jaar werkzaam als coach en begeleidt tal van mensen om een gezondere levensstijl te kiezen en vol te houden. “Mensen zijn soms wanhopig en vragen aan mij: hoe houd ik het vol? Waarom lukt het mij niet? Motivatie is echt heel lastig. Dat zit van binnen. Iemand zei me ooit: jij verkoopt motivatie in zakjes van een ons. Ik probeer mensen steeds weer een duwtje in de goede richting te geven.”

Een van de tips van Mulder is het maken van lijstjes. “Als je wilt gaan bewegen, bijvoorbeeld een wandeling maken of naar de sportschool, of iets anders, zet het in je agenda. En als je je voorneemt om gezond te eten, doe dat dan drie maaltijden per dag, dus een gezond ontbijt, een gezonde lunch en een gezonde avondmaaltijd. Een goede planning en motivatie gaan hand in hand.”

Dit artikel is aflevering 24 van de serie Meesters on the Move en verscheen op Sleutelstad.nl

(Foto: Gerry van Bakel)

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.